October 19, 2012

Breastfeed

Assalamualaikum..

Saya sudah mula memasang cita-cita untuk menyusukan anak sendiri dari awal kehamilan lagi. Bila mula-mula tahu mengandung saya dah bagi sikit hint pada suami dan suami bersetuju walaupun pada mulanya agak keberatan. Mungkin risau saya stress bila tak cukup susu untuk diberikan pada anak atau mungkin takut kehilangan kasih sayang si isteri. Kahkahkahkah. Ya lah..selalu yang berpeluk dengan kita mestilah suami kan..tapi kalau anak dah ambil alih pelukan kita lebih-lebih lagi anak yang menyusu badan mestilah teralih sikit kasih sayang tu. Jangan risau suami ku sayang. Kanda tetap nombor satu dalam hati dinda (,")

Sejak usia kandungan saya mencecah 2 bulan saya sudah mula membuka laman-laman web yang ada memberi offer untuk breast pump dan storage milk cup. Awal kan? Sebab saya memang bersungguh-sungguh nak breastfeed anak saya sampai umur 2 tahun..InsyaAllah kalau adik tak keluar seawal abang baru menginjak setahun. Kahkahkah lepaskan yang sulung dulu lah baru boleh cakap yang kedua.

Ummi pun sangat menggalakkan saya memberi susu badan sepenuhnya. Kawan-kawan sekolah yang sudah mempunyai anak juga memberi sokongan. Ada yang baik hati memberi nasihat secara percuma tentang cara-cara menyusu bayi dan membanyakkan pengeluaran susu badan. Tapi kawan-kawan di ofis lain pula ceritanya. Ada yang menyokong tak kurang juga yang sentiasa memberi pandangan negatif. Perlukah ada soalan-soalan begini di saat-saat kandungan makin menginjak tempoh matang??

"Nanti baby nak beli susu apa? Beli la susu blablabla elok sangat"

"Kau ni tak ada susu ni. Tak banyak keluar nanti. Nampak kecik je"

"Cakap je nak susu badan tapi nanti macam aku. Susu tak nak keluar langsung. Kena bagi susu tepung"

"Tak boleh nak harap susu badan je..kena standby susu tepung jugak"

Erkhh geram sungguh. Tapi semua itu tak melunturkan semangat aku untuk meneruskan niat memberikan yang terbaik buat anak yang bakal lahir ini. Mummy akan berusaha sehabis mungkin untuk kamu sayang. Assalamualaikum~

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers